Endodoncja

Endodoncja popularnie zwana leczeniem kanałowym polega na usunięciu miazgi zęba (małe naczynie) i nerwu oraz bardzo dokładnym, szczelnym wypełnieniu pustego kanału korzeniowego odpowiednim materiałem.

WSKAZANIA

Leczenie endodontyczne stosujemy, gdy mamy do czynienia z zainfekowaną miazgą. Do stanu takiego może doprowadzić: pęknięcie zęba, głęboki i rozległy ubytek, kilkukrotne leczenie zęba lub jego złamanie. Niestety nawet niewielki uraz może spowodować zniszczenie miazgi. Jeśli infekcja miazgi nie zostanie leczona może stać się przyczyną bólu lub prowadzić do powikłań, np. ropnia. Głównymi objawami zapalenia miazgi są: ból spontaniczny lub pulsujący, utrzymujący się przez dłuższy czas, nadwrażliwość na ciepło i zimno, odczuwanie bólu w trakcie nagryzania, rozległy ubytek próchnicowy, uraz doprowadzający do uszkodzenia miazgi, przebarwienie zęba na ciemny kolor, obrzęk i bolesność błony śluzowej i okolicznych tkanek miękkich.

STOSOWANE ROZWIĄZANIA

Wprowadzenie do endodoncji techniki wypełniania termoplastyczną gutaperką pozwoliło na dokładniejsze wypełnienie kanałów, nieosiągalne dotychczasowymi metodami. Ponadto w obecnych czasach powodzenie leczenia kanałowego zapewnia wykorzystywanie mikroskopu.

PRZEBIEG LECZENIA

Do postawienia odpowiedniej diagnozy niezbędne jest wykonanie zdjęcia RTG. Na jego podstawie można określić ilość korzeni w zębie ich kształt oraz przebieg. Następnie lekarz przystępuje do oczyszczenia korony zęba, w celu usunięcia bakterii próchnicy i opracowania pozostałych ścianek w sposób, który ułatwi dostęp do kanałów korzeni. Lekarz oczyszcza zakażone kanały poprzez usunięcie zainfekowanej miazgi z każdego z nich. Pomocne w tym przypadku może okazać się zastosowanie ozonu i lasera. Następnie dezynfekuje je chemicznie dla pewności, że usunięte zostały wszystkie bakterie. Ostatnim etapem jest wypełnienie oczyszczonych kanałów w korzeniach specjalnym, obojętnym biologicznie preparatem. Zabieg taki zapewnia szczelną ochronę przed ponownym przeniknięciem bakterii. Następnie stomatolog odtwarza naturalny kształt zęba.

ZALECENIA PO LECZENIU – INSTRUKCJE DLA PACJENTA

Nie ma szczególnych przeciwwskazań, zaleceń, co do zachowania pacjenta po wykonanym, leczeniu kanałowym. Wszelkie informacje przekazuje lekarz prowadzący bezpośrednio po zakończonym leczeniu.

PROFILAKTYKA

Najlepszą profilaktyką w tym przypadku okazuje się regularne odwiedzanie dentysty. Wcześnie wykryta próchnica jest leczona przy pomocy wypełnienia.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Czy leczenie kanałowe gwarantuje sukces leczenia i utrzymanie zęba przez wiele lat?

Leczenie kanałowe jest skuteczne w około 95% przypadków. Lekarz nie jest jednak w stanie zagwarantować pacjentowi efektu, a jedynie leczenie chorego zęba zgodnie ze sztuką lekarską. Bardzo istotne w leczeniu endodontycznym jest stosowanie wkładów koronowo- korzeniowych, które gwarantują większą wytrzymałość leczonego kanałowo zęba( brak złamań, pęknięć zęba).

Czy złamane narzędzie w kanale jest jednoznaczne z koniecznością usunięcia wcześniej leczonego kanałowo zęba?

Złamane narzędzie w kanale nie jest wyrokiem dla naszego zęba. Stosując mikroskop endodontyczny lekarz jest w stanie usunąć każde narzędzie. Może się okazać, że niezbędne będzie również zamknięcie perforacji.